Ogród urody

salon kosmetyczny dla niej i dla niego

            Dbanie o stan naszej skóry polega nie tylko na używaniu dobrej jakości kosmetyków i poddawaniu się  przyjemnym i skutecznym zabiegom w salonie kosmetycznym, ale także na prawidłowej diecie.

            Skóra odzwierciedla stan naszego zdrowia, to czy dobrze się odżywiamy, czy zapewniamy sobie odpowiednią ilość snu, czy żyjemy w stresie. Odżywiając się zdrowo wzmacniamy organizm, wspomagamy usuwanie z niego toksyn oraz wolnych rodników. Dieta bogata w cenne substancje odżywcze zapobiega starzeniu się organizmu, a więc i starzeniu się skóry. Jeżeli chcemy aby nasza skóra wyglądała młodo, była jędrna i miała zdrowy kolor zwróćmy uwagę, czy pijemy wystarczającą ilość wody, a nasz pokarm bogaty jest  w witaminy i minerały oraz nienasycone kwasy tłuszczowe.

            Musimy pamiętać o nawilżaniu skóry od wewnątrz. Większość osób nie ma pojęcia jak dużo wody należy pić i nie pije jej wystarczająco dużo. Minimalnie powinniśmy wypijać 1,5 litra mineralnej wody niegazowanej, która bogata jest w składniki mineralne. Źródłem płynów dla człowieka oprócz wody pitnej są napoje, produkty spożywcze oraz tzw. woda metaboliczna, powstająca w organizmie w procesie utleniania w komórkach składników pokarmowych. Najcenniejsze są warzywa i owoce, gdyż oprócz wody dostarczają nam równocześnie cennych witamin i składników mineralnych. Picie wody powinno być rozłożone w ciągu całego dnia. Woda poprawia  napięcie skóry, powoduje, że staje się ona gładsza i bardziej miękka. Zdrowsza skóra lepiej reaguje na stany zapalne. Picie wody nie likwiduje trądziku, ale może zapobiec jego powstawaniu. Odpowiednia ilość wody wypijana każdego dnia poprawia ukrwienie i drenaż limfatyczny oraz wspomaga metabolizm, co jest istotne w walce z cellulitem.

            Musimy pamiętać aby unikać wszystkich produktów, które mogą powodować odwodnienie skóry. Zaliczamy tu przede wszystkim alkohol, dużą ilość wypijanej kawy i mocną herbatę. Alkohol działa moczopędnie i odwadniająco na organizm oraz utrudnia wchłanianie minerałów i witamin.

            Nasza skóra powinna być odżywiana o odpowiednią dawkę witamin. Witaminy B2 oraz B6 są wskazane przy cerze tłustej i skłonnej do powstawania wągrów. Pomagają w zapobieganiu  powstawaniu tego typu problemów. Znaleźć je możemy w drożdżach, kiełkach pszenicy, otrębach pszennych, nasionach roślin strączkowych, mleku, serach, jajkach, rybach,   kapuście,  niełuskanym ryżu.

            Aby skóra miała ładny złocisty kolor należy pić sok z marchewki. Marchewka jest bogata w beta- karoten, który chroni komórki przed działaniem wolnych rodników, a więc opóźnia starzenie się komórek. Zaleca się dodawanie kilku kropel oliwy lub oleju do soku, by zwiększyć przyswajanie beta-karotenu.

            Ważną witamina jest witamina C, która pomaga w leczeniu trądziku i zapobieganiu jego powstawania. Jest niezbędna w wytwarzaniu kolagenu,  przyspiesza gojenie się ran oraz uelastycznia blizny. Jest ważną witaminą dla osób, które mają skłonność do pękania naczynek, gdyż zapobiega pękaniu ich na twarzy. Najwięcej witaminy C zawierają owoce: dzikiej róży, jagodowe, cytrusowe, a także zielona pietruszka, warzywa kapustne, pomidory, papryka, ziemniaki i chrzan. cytrusy, oprócz tego możemy ją znaleźć w kapuście kiszonej, pomidorach, kalafiorze, papryce, ziemniakach, jagodach, zielonych warzywach.

            Pamiętajmy również o witaminie E, gdyż poprawia ona krążenie w drobnych naczynkach włosowatych twarzy. Jest również pomocna w regeneracji zewnętrznych warstw naskórka. Razem z witaminą C zapobiegają trądzikowi. Najlepszym źródłem witaminy E są oleje roślinne, awokado, kiełki pszenicy, gruboziarniste produkty zbożowe, szpinak, zielona pietruszka sałata oraz kukurydza.

            Nasza skóra kocha  „dobre” tłuszcze, czyli niezbędne, nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) – omega-3 i omega-6, które już od czasów starożytnych znane są z dobroczynnych właściwości wzmacniających odporność, pielęgnujących i odmładzających skórę oraz korzystnie wpływających na układ krwionośny zwiększając przepływ krwi przez naczynia wieńcowe, są także integralnymi składnikami tkanek. Dieta bogata w NNKT wspiera utrzymanie młodej i zdrowej skóry.  Biorą one udział w powstawaniu niezbędnych elementów skóry – ceramidów wpływających na jej elastyczność i na tworzenie warstwy rogowej naskórka oraz fosfolipidów odpowiedzialnych za budowę błony komórkowej oraz pełniących funkcję bariery ochronnej. Dieta uboga w NNKT powoduje obniżenie sprężystości i poziomu nawilżenia skóry, przez co powoduje nadmierne rogowacenie i suchość naskórka. NNKT biorą również udział w wiązaniu wody w organizmie, zatem ich brak powoduje znaczne objawy odwodnienia skóry, utraty włosów oraz suchość i szorstkość naskórka.  Znajdziemy je w rybach (łosoś, makrela, sardynki, świeży tuńczyk, anchois), jajach, awokado, orzechach, ziarnach i olejach z nich wytłaczanych oraz w oliwie z oliwek.

            Pamiętajmy także o składnikach mineralnych, które należą do związków niezbędnych i egzogennych, to znaczy muszą być dostarczane do organizmu z pokarmem. Wapń, który znajdziemy głównie w mleku, przetworach mlecznych, rybach jajach powoduje miękkość i gładkość skóry, potas,w który bogate są warzywa i owoce, zapobiega wysuszaniu skóry oraz zapobiega powstawaniu trądziku, miedź zawarta w rybach i zielonych warzywach dba o prawidłowy koloryt skóry, cynk pochodzący z mleka i mięsa goi rany zewnętrzne i wewnętrzne, a żelazo w które bogata jest wątroba, zboża i rośliny zielone nadaje kolor bladej skórze.

            Pamiętajmy o tym, aby nasza dieta była bogata w opisane składniki, a na pewno nasza skóra będzie wyglądać zdrowo i pięknie.

MARIETTA WYCIECHOWSKA

Copyright © 2016. All Rights Reserved.